SEO-byrå i Norge

Nøkkelen til bedre rangeringer

Lurer du på noe?


Ring oss eller send SMS

Send oss en melding

1 + 7 =

1. Hva er et SEO-byrå?

Et SEO-byrå er hjelper deg med å synliggjøre nettsiden din i søkemotorers (Google, Bing, Yahoo osv.) sitt organiske søkeresultat. SEO er et akronym for Search Engine Optimization, og på norsk omtaler vi det som søkemotoroptimalisering hvis vi ikke benytter SEO som forkortelse.

 

2. Når bør du bruke et SEO-byrå?

Svaret på dette avhenger av hvilke problemer du har. Vår erfaring er at bedrifter ber oss om hjelp når de har mangel på tid eller ekspertise. Som regel er det kompetansen og ekspertisen som det er størst behov for. SEO-eksperter bistår ofte med: 

  • Teknisk SEO
  • Taktisk SEO for landingssider
  • Strategi for strukturering av nettsider
  • Nettsidestrategi
  • Leadsgenerering
  • Assistanse i forbindelse med lansering av nye nettsider
  • Assistanse i forbindelse med relansering av nettsider. Det er ofte når man har et nytt design eller CMS som bedrifter går over til.
  • Analyser:

     

    • Webanalyser
    • Markedsanalyser
    • Trendanalyser
    • Atferdsanalyser
    • Konkurrentanalyser
    • Gapanalyser
    • Intensjonsanalyser
    • Bench mark analyser
    • m.fl.

3. Hvordan velge beste SEO-byrå?

 

Her er det flere snarveier å ta, og vi anbefaler at du gjør deg kjent med flere alternativer for å finne ut av hva som passer best til ditt behov. For å finne gode kandidater for din bedrift anbefaler vi følgende måter å gjøre research på:

 

Gjør et søk i Google. Søk på «SEO» eller «SEO byrå» og se hvilke bedrifter som rangerer godt. Det er nettopp de to søkefrasene som kanskje er de viktigste søkefrasene til bedrifter som leverer SEO. De som rangerer på forsiden her, kan fagområdet sitt og derfor er det «prestisje» å rangere godt her. Det er Googles vurdering av hvem som har løst søkeintensjonene til folk som bruker Google best i forbindelse med søkemotoroptimalisering. Skjermbildet under ble tatt 28/2 2019. Selv om vi kommer godt ut i dette tilfellet, så betyr ikke det at vi er best skikket til å matche ditt behov. Vurder derfor flere alternativer slik at du finner det som passer deg best.

 

organisk synlighet i google

 

Gjør noen søk i Google på konkurransepregede søkefraser som er i nisjer som har likhetstrekk med din nisje. Kontakt det selskapet og spør om du kan spørre om hvilket byrå som de har benyttet for å rangere så godt. Det finnes helt sikkert dyktige folk som ikke er så kjent i markedet, men som har oppnådd gode resultater likevel.

 

Spør nettverket ditt om hvilke byråer som de anbefaler. Ta kontakt med byråene, eller les mer om de på nettsidene deres, eller les anmeldelser av byrået. Det beste er kanskje å snakke med noen som du stoler på, og som kan gi deg sin ærlige vurdering av byrået. Det eneste som du skal være oppmerksom på, er om vedkommende som du forhører deg med har vært dyktig på å følge rådene som byrået har kommet med eller ikke. Når det gjelder SEO og hvilke resultater som man får, så avhenger det ofte vel så mye av den personen som skal gjennomføre arbeidet internt i organisasjonen som det avhenger av en SEO-rådgiver. Det er ikke meningen å snakke negativt om ansatte på kundesiden, men vi anbefaler deg å ha et kritisk blikk på ting for å være sikker på at du finner det som passer DEG best.

 

Hvem vinner priser og konkurranser? Dette er en fin måte å kartlegge hvem som har fått til noe bemerkelsesverdig. Performance konferansen til INMA er en fin arena for å få et inntrykk av hvem som vinner priser i Norge. Når det er sagt så skal du være litt skeptisk til hva prisene indikerer; er det kreativitet, nytenkning eller evnen til å genererer bemerkelsesverdige resultater? Igjen, tenk på hva som er viktig for deg og din bedrift.

 

Lag et case og inviter byråer til pitch. Det kan være at du får alle mulige slags henvendelser, både seriøse og mindre seriøse, men det er en måte å få inntrykk av hva som finnes på markedet. SEO og organisk synlighet i Norge er en gruppe på Facebook med over 1500 medlemmer. Hvis du publiserer en post her, blir du mest sannsynlig eksponert for majoriteten av SEO-kompetente personer i Norge.

 

Som du skjønner, så er det mange måter å bedømme hva som vil være «beste SEO-byrå» på. Fasiten er ikke det ene eller andre, og det nærmeste  som (som HARWEST mener at) du kommer en «fasit» er det som passer best for ditt behov med tanke på byråenes kompetanse, evne til å løse ditt problem og kjemien som du har med personen(e) som du skal jobbe med. Tips! Bli kjent med personen(e) som du skal jobbe med, og ikke bare selskapet. Et selskap har gjerne flere ansatte, og kompetansen, erfaringen og gjennomføringsevnen kan variere veldig fra person til person. Kort oppsummert, gjør god research! Hvis du får dårlig hjelp, kan det ikke bare være slik at tiltakene ikke virker, men ved dårlig valg kan det i verste fall være destruktivt for bedriften din sine resultater. Dermed kan det koste deg langt mer enn bare honoraret til byrået.

 

4. Hvilket byrå er det beste byrået?

Dette avhenger av hvordan man definerer hva som er «det beste byrået», og fasiten er det nettopp du som sitter på. Grunnen til det er at behov er subjektivt. Det er ingen andre! «Har det blitt arrangert «norgesmesterskap i SEO?» Ikke så vidt vi vet, og dersom det hadde vært det, er det ikke sikkert at vi hadde prioritert å bli med fordi vi fokuserer på kundene våre. Mao. kan det være at de «beste» faktisk ikke hadde deltatt i et eventuelt norgesmesterskap i SEO. WIX hadde en konkurranse i den duren for noen år siden. Da dreide konkurransen seg om å rangere bedre enn WIX.com på søkefrasen «SEO-hero». Harald Westre vurderte å delta, men innså at han ikke hadde tid eller ville prioritere det foran sine egne kunder. Sånn sett kan det å rangere godt i Google på fraser som «SEO-byrå», «søkemotoroptimalisering» eller «SEO» være «erstattere» for en sånn konkurranse. Når det er sagt, så er det ikke alle byråer som legger ressursene sine ned i SEO for seg, men heller fokuserer på annen markedsføring, branding og omdømmebygging. I bunn og grunn er ikke dette med på å definere om man er best, men det er heller en indikator for at de som rangerer godt kan fagområdet søkemotoroptimalisering.

5. Fordeler med SEO-byrå

– De løser problemet ditt med tanke på tid i bytte mot penger.

– De har kompetanse som du mest sannsynlig ikke har.

– De har bred erfaring med flere typer nisjer.

– De kan vite nøyaktig hva som skal til for at din bedrift presterer bedre.

– De løser problemene raskere enn hvis du skal lære deg å løse det selv.

Alt i alt så kan et byrå spare deg for penger, tjene mer penger for deg, og øke verdien til nettsiden din bedre enn hva du selv vil være i stand til.

6. Ulemper med SEO-byrå

– Det kan bli dyrt

SEO-rådgiver er ikke en beskyttet tittel, så kompetansenivået kan variere ekstremt.

– Hvis du er inkompetent innen fagområdet, kan det være vanskelig å vite hva de faktisk har gjort.

Uærlighet med tanke på resultatene. Det er ikke sikkert, men rådgivere liker gode resultater og å skinne i sine kunders øyne. De kan peke på grønne tall i Google Analytics for organisk trafikkvekst, men så er det ikke nødvendigvis deres tiltak som er årsaken til de gode tallene. Ofte så kan det være andre markedsføringsaktiviteter som bidrar til trafikkvekst fra Google eller Bings organiske søkeresultat, likevel (merk) kan det være at konsulenten tar æren for resultatene. For all del, så er det greit at man belyser at man har gjort en god jobb, men det er viktig at man er ærlig og viser at man forstår helheten.

– Ineffektivt arbeid kan være et problem. Noen byråer fakturerer basert på timer, og da kan det være at det går mye tid til møter, mailer og research. Det vil gå på bekostning av hvor mange av tiltakene som skal implementeres. Samarbeid basert på timer, kan medføre mye «svinn» for deg som kunde, så ideelt sett anbefaler vi at du ikke har timer som faktureringsgrunnlag, men heller baserer det på prosjekter eller resultater. 

Praktiserer dårlig eller skadelig SEO. Noen rådgivere kan prioritere dårlig for at du skal få gode resulater. Noen kan til og me prioritere teknikker og tiltak som er i «ulovlige» eller i gråsonen fra hva Google godtar. SEO-folk omtaler disse taktikkene som «Black hat SEO» og «Grey hat SEO». Det er taktikker som kan funke, men som har en taktisk tilnærming for å «lure» algoritmene til Google. Google forsøker å motarbeide slike aktører, og i verste fall kan du risikere å bli bannet fra søkemotorens organiske resultat. Hold deg til Googles Retningslinjer, også omtalt som «White hat SEO», for å være på den sikre siden.

Vår anbefaling er å unngå byråer som skal bruke mye ressurser på å bygge lenker. Lenker er i våre øyne en elendig måte fra Google sin side å indikere om en landingsside er bedre til å løse problemer enn andre. Det er jo ikke lenkene som løser problemet, men innholdet på siden. Eller hva? Vi har siden 2011 sett at lenkers viktighet har blitt redusert med tanke på Googles algoritme. Litt etter litt har det blitt mindre viktig, og nå er det kun noe som gjør deg relevant, men ikke noe som avgjør om du rangerer best eller ikke. Trenger du et bevis? Ta skjermbildet lenger opp. haraldwestre.no rangerer/rangerte som #1 på søkefrasen «seo byrå» i Google uten fokus på ekstern lenkebygging (lenker fra andre nettsider). Nettsiden har lenker fra to av Harald sine egne nettsider, og det er ikke engang lenker med god autoritet i Google sine øyne. Likevel utkonkurrerer nettsiden andre nettsider som har har eksterne lenker.

lenkebygging

Poenget her er ikke å snakke negativt om andre sider, men å belyse vår teori om at lenkebygging ikke er så viktig som det en gang var, og at det er feil allokering av ressursene å drive med aggressiv lenkebygging når du ikke har andre ting på plass. Når det er sagt, så har lenker andre verdier og det er greit å vite hvordan det burde gjøres hvis du først har mulighet for å få lenker fra eksterne nettsider. Husk! Lenker kan drive trafikk, og den trafikken kan være verdifull på mange måter.

7. Hvordan lykkes med SEO-byrå?

– Ha tydelige mål som dere jobber for å nå

– Ha en problemstilling som dere kan brukes i forbindelse med pitch/intervju av byrået

Forsikre deg om at det innehar nødvendig kompetanse relatert til: teknisk SEO, taktisk SEO og CRO + markedsføring, kommunikasjon og merkevarebygging.

SEO-prosessen

– Bli enige om en tydelig plan for hva som skal gjøres

– Definer et prosjekt og bli enige om en pris for prosjektet. Sånn sett sikrer du deg leveransen uavhengig av hvor lang tid det tar å løse problemet for byrået.

 

6. Hvem kan hjelpe deg med SEO?

Her er det SEO-rådgivere/SEO-byråer som ofte er best skikket til å hjelpe. OBS! Dette er en bransje med mange «cowboy bedrifter» som hevder at de er dyktige, men som i verste fall faktisk kan forårsake at nettsiden din presterer dårligere enn tidligere. Hvis du skal ha hjelp av et byrå, så anbefaler vi deg å prate med flere, og gjerne få med deg en aktør på laget for å vurdere kandidatene med deg. Hvis du ikke helt vet hvem du skal kontakte, så er det en liste hos Bra Søk som gir deg noen alternativer som du kan vurdere. OBS! Disse er medlemmer av Bra Søk, noe som de betaler for å være. Et annet krav for å være medlem er at de følger retningslinjene for bransjeorganisasjonen for å kunne være medlem hvilket innebærer at man ikke bruker «grey» eller «black hat» SEO triks for å rangere nettsider. Det betyr ikke at de er like dyktige på å få deg opp og frem. Dette er ikke noe vi skriver for å skremme deg vekk fra å ta kontakt med dem, men heller noe vi skriver for å opplyse deg for at du ikke skal ta en «forenklet» beslutning som kan skade bedriften din. Ta gjerne kontakt med flere byråer og gi de en skikkelig problemstilling som de bør løse for deg, da ser du hva de er gode på. Harwest er per i dag ikke medlem av organisasjonen da vi ikke ser noen grunn for å være medlem. Vi gjør alltid det som er best for kundene våre på kort og lang sikt og forholder oss til Googles retningslinjer slik at du som kunde skal få best mulig resultat på en måte som er minst mulig risikabel for at du blir straffet av Google. 

 

8. Hvilke byråer kan du velge mellom?

Søkemotoroptimalisering er en bransje som det kommer flere aktører som vil operere i. Det er både seriøse og useriøse. Vi i HARWEST har ikke oversikt over alle som finnes, men hvis du vil ha en liste over andre byråer enn oss som følger Googles retningslinjer, kan du se på medlemslisten til Bra Søk.

9. Skal du velge et lokalt SEO-byrå?

Hvorfor skal du det? Med mindre du har et stort behov for å ha et selskap som du skal besøke, eller som skal fysisk komme til deg, så er det ikke byråets beliggenhet som bør ha noe å si. I dag kan man fint kommunisere via internett med kamera og deling av skjermbilder, så etter vår erfaring kan man jobbe like godt med bedrifter uavhengig av om man holder til i forskjellige byer eller om man naboer. Når det er sagt, så anbefaler vi på det sterkeste å bruke et norsk byrå. Å forstå språket og kulturen i landet er kritisk for å få gode resultater. Mao. Ikke outsource arbeidet til India, England, USA, Sverige, Danmark eller lignende.

Hva sier klienter om Harwest?

Enorm økonomisk gevinst!
Harald sitter med uvurderlig kunnskap og er garantert blant de beste i Norge på hans felt, om ikke den beste.

Etter omtrent 6 måneder med samarbeid så sitter jeg igjen med enorm kunnskap som jeg ikke visste eksisterte, og har strategier jeg bruker hver eneste dag. Samtidig har det vært en enorm økonomisk gevinst, hvor jeg har økt omsetning med hele 1339% i forhold til fjoråret. 

Markus Klepp

Daglig leder / Eier, Mystuff.no

Ekstrem forbedring av omsetning og konverteringsgrad!
Jeg ville forbedre konverteringsgraden til nettbutikken til GPS RADAR for å sikre best mulig vekst. På anbefalinger tok vi kontakt med Harwet for å høre om dekunne hjelpe oss med CRO. 
Etter noen måneders samarbeid har Harwest hjulpet oss med å forbedre konverteringsgraden betydelig og bidratt til å øke omsetningen vår med 323%.  Jeg opplever Harwest som svært dyktig, profesjonell og ærlig. 
Magnus Wester

Daglig leder / Eier, GPS RADAR

Betydelig økt organisk synlighet og trafikk
"Gjennom teknisk analyse og SEO-bistand for lansering av ny nettside for Beauty House, som innebar at vi la ned nettbutikken vår og kun fokuserte på tjenestene som vi tilbyr, sørget Harwest for en trygg overgang. Vi økte trafikken totalt sett fra Googles organiske resultat med 28,91% og sidevisningene våre i Google økte med 44,12%. I tillegg økte vi den organiske trafikken fra Google til tjenestesidene våre med 45,97%.
Harwest håndterte prosjektet profesjonelt, og sikret et godt samarbeid med både designere og utviklere."
Adi Velic

Daglig leder / Eier, Beauty House

Faglig og praktisk stort utbytte
 

"På anbefalinger booket vi inn Harwest (Harald Westre) for å holde et SEO-foredrag for Digital Innholdsproduksjons-studentene ved Fagskolen Kristiania.

Foredraget var strukturert og pedagogisk, og Harald evnet å bryte ned SEO til lett forståelige deler som resulterte i at vi satt igjen med et stort praktisk utbytte." 

 

Øyvind Næss

Faglig studieleder, Digital Innholdsproduksjon, Fagskolen Kristiania | Oslo