Teknisk SEO-analyse
God teknisk SEO er kritisk for å rangere i søkemotorenes organiske søkeresultat.
Ta en helsesjekk av din nettside
Analysen er helt gratis og uforpliktende
Teknisk SEO
God teknisk SEO er kritisk for å rangere i søkemotorenes organiske søkeresultat.
Ta en helsesjekk av din nettside
Analysen er helt gratis og uforpliktende
Kort om teknisk SEO
Teknisk SEO er en av pillarene i fagområdet søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering (SEO) dreier seg om å få nettsider til å blisynlig i søkemotorenes organiske søkeresulat som er der ca. 90% av klikkene i Google skjer.
For å kunne rangere, og få klikk fra søkemotorer som Google og Bing, så er det viktig å ha en SEO-vennlig plattform. Uten en plattform som godt bygget med tanke på SEO, så kan man risikere dårligere eller i verste fall ingen synlighet.
Når man jobber med det tekniske aspektet med nettsidens SEO-vennlighet, så ser vi ofte at tiltakene har en skalerbar effekt, og påvirker hvordan nettsiden presterer som helhet.
Tips! Start med teknisk SEO før du gjør taktiske grep.
De taktiske grepene du gjør, vil ikke ha god effekt før det tekniske er fikset.
Tips! Start med teknisk SEO før du gjør taktiske grep.
De taktiske grepene du gjør, vil ikke ha god effekt før det tekniske er fikset.
Tekniske SEO-resultater med Harwest
Hva er teknisk SEO?
Teknisk SEO dreier seg om teknisk tilpassing av en nettside for å gjøre den vennlig for søkemotorene å crawle, forstå og indeksere.
I praksis så dreier det seg om identifisering av og utbedring av tekniske problemer som sørger for at nettsiden rangerer dårligere enn hva den kan gjøre. I noen tilfeller kan det også hende at nettsiden ikke er indeksert i Google/Bing i det hele tatt. Da er det teknisk SEO som er løsningen på problemet.
Hvorfor teknisk SEO?
For å fjerne kritiske problemer og lage en best mulig plattform som tilrettelegger for at man skal bli best mulig synlig i søkemotorene.
Hvilken effekt kan forventes?
Effekten av SEO avhenger av hvilke problemer man har og hvor kritiske de er å fikse. Vi har opplevd alt fra liten til ekstrem forbedring. Lenger opp på siden kan du lese om et eksempel på et teknisk SEO-case HARWEST jobbet med på høsten i 2019 og hvilke resultater det ga.
Hvordan gjøres teknisk SEO?
Teknisk SEO er det første vi som SEO-byrå gjør for våre kunder. Hele poenget er å få et innblikk i den tekniske helsetilstanden før vi går løs på det taktiske arbeidet. Hvis ikke vi har det tekniske på plass, vil ikke de taktiske grepene fungere optimalt heller.
Teknisk SEO bør tas tak i så tidlig som mulig, helst før en nettside skal lanseres.
Google er ekstremt viktig for mange bedrifter, og de som venter for lenge med å ta tak i dette, kan plutselig lide et så stort tap at det kan true levedyktigheten til bedriften.
Hvis du ikke har tatt tak i dette før, så gjør det nå. På toppen av siden kan du bestille en gratis og uforpliktende helsesjekk.
Hvordan gjøres teknisk SEO?
Etter å ha jobbet med flere av Norges største merkevarer, anbefaler Harald Westre (eier av HARWEST) følgende:
- Gjennomfør en teknisk SEO-analyse (også kalt SEO audit)
- Lag en prioritert tiltaksplan. Her avhenger tiltakene av hvilken kostnad og forventet effekt det har. Ingen ting er like viktig!
- Implementer tiltakene i henhold til tiltaksplanen.
- Overvåk utviklingen til trafikken og synligheten for å kartlegge eventuelle nye feil som kan oppstå. Ja, ting kan virkelig gå galt hvis man ikke kan dette.
- Utbedre nye eventuelle feil.
- Ha en generell overvåking av hvordan helsetilstanden utvikles.
Du kan bruke verktøy for å identifisere feil, men husk at du bør ha kompetanse på plass for å vite hva du bør gjøre med feilene som verktøyene finner. Det er ingen verktøy som løser problemene for deg, det er det mennesker som må gjøre.
Kritiske suksessfaktorer
Nettsiden din må:
- Være rask
- Responsiv / mobiltilpasset
- Unngå duplikat problemer
- Brukervennlig
- Sikker
- Indekserbar
- Mulig for søkemotorer å tolke
- Godt strukturert
m.fl.
Hva koster teknisk SEO?
Prisen varierer veldig fra byrå til byrå. Man betaler gjerne for:
- Kompetansen
- Reduksjon av risiko for feil
- Tiden det tar å gjennomføre arbeidet
- Prosjektledelsen
- Oppfølging av utviklerne som jobber med utbedringen
Noen tar betalt per time, mens andre tar betalt pr prosjekt eller har det integrert i en langsiktig samarbeidsavtale.
HARWEST tar som regel betalt pr prosjekt og integrerer oppfølgingen av arbeidet i en langsiktig samarbeidsavtale. Grunnen til at vi ikke tar betalt pr time, er at det er ekstremt uforutsigbart for deg som kunde.
«Vanlig nettside» vs. nettbutikk
Nettbutikker har som regel større tekniske utfordringer enn «vanlige nettside» som ofte tjenestebaserte bedrifter benytter seg av. Ofte så kommer det av at nettbutikker har en tendens til å få indekseringsfeil og problemer med duplikater.
Når det er sagt, så er det mye teknisk som kan gå galt med nettsider generelt sett. Så det gjelder å ikke ligge på latsiden.
Når kontakter bedrifter oss?
Det er flere klassiske scenarioer:
- Når de ser at organisk trafikk har droppet betydelig
- Når de skal lansere ny nettside
- Når de vil prestere bedre med tanke på Google
- Når de ikke forstår hvorfor de ikke rangerer bedre
Som oftest så spør ikke kundene våre aktivt om dette, men det er noe vi belyser for dem. Man vet ikke hva man ikke vet, så HARWEST hjelper til med å opplyse om viktige fokusområder og gi gode råd.
Hvorfor kontakter bedrifter oss?
Våre kunder kommer til oss som oftest fordi noen har anbefalt Harwest. Grunnen til at Harwest anbefales er kompetansen og erfaringen som vi besitter.
Harald (eier av HARWEST) startet å jobbe med SEO i 2011 og har jobbet som fagleder i et av Norges største mediebyråer.Han har jobbet med flere av landets største merkevarer og nettbutikker som; Statoil/Equinor, G-sport/Intersport, Europris, Notabene, Tilbords, Fagmøbler, Klinikk For Alle, Torshov Sport m.fl.
Han har en rekke suksesser bak seg, og har vært gjennom det meste av feil som det er mulig å oppleve med tanke på SEO.
Oppsummert så vet vi hvordan du kan feile, og vet hvordan du skal lykkes.
Kunder kontakter oss for å få bedre resultater, tjene mer penger og å redusere kostnader.