CRO – Konverteringsoptimalisering

Innhold:

1. Hva er konverteringsoptimalisering?

2. Hvorfor er CRO viktig for deg?

3. Fordeler med CRO

4. Ulemper/problemer med CRO

5. Hvordan konverteringsoptimalisere en nettside?

6. Hvem kan hjelpe deg med CRO?

7. Hva koster CRO?

CRO - konverteringsoptimalisering

1. Hva er CRO?

CRO er et akronym for Conversion Rate Optimization, og på norsk omtaler vi det som konverteringstoptimalisering. Noen vil kanskje også si konverteringsoptimering. “Brandet” som benyttes for fagområdet, er som oftest CRO.

CRO er et systematisk og analytisk arbeid for å optimalisere en nettside for at besøkende skal gjennomføre en ønsket handling. Det som definerer hva en konvertering er, avhenger av målet eller målene til nettsiden er. Eksempler på KPI-er for CRO kan være:

  • Omsetning
  • Transaksjoner
  • Timebestilling
  • Bookinger
  • Nye e-post abonnenter
  • Andelen som klikker seg videre fra side A til side B
  • osv.

2. Hvorfor er CRO viktig for din bedrift?

Forutsatt at nettsiden din har nok relevant trafikk, så er konveringsoptimalisering kanskje det mest lønnsomme fagområdet å satse på. Her er det ekstreme verdier som ligger.

3. Fordeler med CRO

  • Effektiviserer all trafikk

  • Potensielt sett “lavthengede frukter”. Mao. enkle tiltak som forbedrer resultatene betydelig.
  • Forbedrer resultatene med tanke på SEO, dvs. organisk trafikk fra Google og Bing.
  • Potensielt sett ekstreme verdier å hente

4. Ulemper/problemer med SEO

  • Det kan ta tid å hente inn nok data for å ta en beslutning med minimal risiko.

  • Faglig inkompetanse kan være destruktivt for din bedrift

  • I CRO kan man fort ende opp med å synse og spekulere ut i fra egne preferanser, hvilket ikke kan generaliseres for målgruppen din.

5. CRO – hvordan gjør man det?

Ut i fra hvem du snakker med, så kan du få presentert flere modeller å jobbe etter. Vi har god erfaring med følgende prosess:

1. Sett et overordnet mål som er tallfestet
Ikke bare sett et diffust mål som “Vi skal øke salget”. Definer målet ved å tallfeste det “Vi skal øke antall transaksjoner med  x% sammenlignet med i fjor” eller “Vi skal øke omsetningen med x % sammenlignet med i fjor%


2. Hvor på nettsiden er det problemer?

For å kunne gjøre et godt arbeid med CRO, er det viktig med analyser og systematikk. Sett derfor opp rikelig med tracking for å kunne ha best mulig utgangspunkt for å trekke konklusjoner. Finn ut hvor på nettsiden det er trafikk som “lekker”, og lag en prioritert rekkefølge for hvor du burde starte med optimaliseringen.

3. Hvilke problemer har du på den aktuelle landingssiden?

Det neste steget dreier seg om å identifisere de faktiske problemene. Her kan du benytte en rekke verktøy og analysemetoder for å finne ut hvilke problemer som dere har med den aktuelle landingssiden. Lag en prioritert rekkefølge mht. hvor viktig/effektivt det vil være å løse problemet. Ingen problemer er like viktige å løse, start derfor med det viktigste og jobb deg systematisk gjennom lista.

4. Hypotesetesting

Når du har identifisert et problem, kan du starte med hypotesetesting for å løse problemet. Her kan du benytte to metoder:

A/B-testing:
Her isolerer du ett element som skal testes forskjellige versjoner av F.eks. Skal CTA-knappen ha grønn eller rød farge.

Multivariat testing:
Her har du gjerne flere elementer som du tester samtidig og lager flere versjoner av en landingsside for å se hvilken landingsside som fungerer best med tanke på målet.

5. Implementering

Implementering av tiltak krever ofte bistand fra utviklere eller designere og kan bli kostbart. Det er viktig å bruke verktøy som lar deg kostnadseffektivt teste før du bruker mye penger på utvikling. Når du er fornøyd med resultatet fra testene, kan du implementere tiltakene permanent på siden.

Repeter prosessen
Når tiltakene er implementert, kan du repetere CRO-prosessen og gå løs på nye problemer som kan fikses.

6. Hvem kan hjelpe med med CRO?

Det du bør kontakte, er et CRO-byrå. Det blir stadig vanligere at performancebyråer og SEO-byråer leverer konverteringsoptimalisering, men det kan også være at webdesignere / UX-designere kan hjelpe deg. HVIS du skal få hjelp av et CRO-byrå er det viktig at du vet hvordan de trekker konklusjoner. Vår erfaring er at mange CRO-byråer eller CRO-rådgivere (konsulenter) kan synse, generalisere sine egne meninger og spekulere seg frem til råd. Dette anbefaler vi på det STERKESTE å unngå. CRO er et analytisk fagområde som blant annet dreier seg om å minimere risiko for at tiltak man implementerer ikke er destruktive. Hvis man ikke har en analytisk tilnærming basert på tall og god innsikt, er det i HARWEST sine øyne nesten det samme som tipping/gambling. Det er ikke det vi driver med. HARWEST er et CRO-byrå og jobber ekstremt analytisk og varsomt før vi kommer med noen råd. Vi vil ikke ødelegge for deg, snarere vil vil hjelpe deg med utvikle nettsiden din til å bli en bedre maskin for å selge, generere leads og bygge merkevaren din.

7. Hva koster CRO?

Dette varierer fra byrå til byrå. Noen fakturerer basert på timer eller prosjekter, mens det som kanskje er mest rettferdig, er å ha en resultatbasert løsning med bonus eller royalty av den prosentvise økningen. Dette kommer helt an på hva slags bedrift og nisje det er snakk om.

HARWEST kjører som regel en kombinasjon av prosjekt og bonus, men det blir vi alltid enige om med kunden. Bare ta kontakt for å få vite mer om hvordan vi kan hjelpe dere med å forbedre nettsiden din sine resultater.

 

CRO-tips fra bloggen

Ingen resultater funnet

Siden du ser etter ble ikke funnet. Prøv å omformulere søket ditt, eller bruk menyen.