SEO-konsulent

En SEO-konsulent er en ekspert og rådgiver for å få bedre synlighet i Googles og Bings organiske søkeresultat

SEO-konsulent

En SEO-konsulent er en ekspert og rådgiver for å få bedre synlighet i Googles og Bings organiske søkeresultat

Praktisk info om SEO-konsulent

søkemotoroptimalisering seo
⓵ Hva er en SEO-konsulent?

En SEO-konsulent jobber med søkemotoroptimalisering, og hjelper nettsider med å bli mer synlige i søkemotorenes (f.eks. Google eller Bing) sitt organiske (den delen av søkemotoren som er gratis) søkeresultat.

⓶ Hva koster en SEO-konsulent?

Det avhenger av arbeidsforholdet. En dyktig SEO-rådgiver som ansatt har mellom kr 500.000,- og 900.000,- i lønn. Som innleid konsulent avhenger det veldig av omfanget av arbeidet og kvaliteten på konsulenten som leies inn.

⓷ Hva tjener en SEO-konsulent som ansatt?

Hvis du skal ansette en konsulent fast, så kan du minimum beregne kr 500.000,- og kan måtte betale opp mot kr 900.000,- for en som er dyktig.

⓸ Er SEO-konsulent en beskyttet tittel?

Nei, ikke per dags dato. Problemet som det medfører, er at det er mange som kan kalle seg for SEO-konsulent, SEO-spesialist og SEO-rådgiver, og dermed åpner det for mye dårlig kompetanse og laber ekspertise. Velger du feil person eller byrå, så kan det bli dyrt.

⓹ Hvordan ansette en god konsulent?

Feilansettelser er dyrt, og valg av feil person kan ha fatale konsekvenser for din bedrift.

Feilansettelser kan koste deg mye! Både med tanke på lønn, men særlig med tanke på at de kan gjøre feil som koster deg penger gjennom tapt omsetning.

En god konsulent:

  • Har god kunnskap om søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Har god forretningsforståelse
  • Har kompetanse innenfor markedsføring
  • Er produktiv og ha evnen til å gjennomføre oppgaver
⓺ Hva bør en SEO-konsulent kunne?

Etter å ha jobbet som som konsulent og fagleder for SEO i flere byråer, har Harald erfart at en SEO-konsulent bør ha kunnskap om:

  • Teknisk SEO
  • Taktisk optimalisering av innhold og landingssider (også omtalt som «on page SEO»
  • Strategi for optimalisering av en nettside
  • Prosjektledelse
  • Lenkebygging
  • Konverteringsoptimalisering (CRO)
  • Analyse
  • Markedsføring
  • Merkevarebygging
  • Kommunikasjon
  • Salg
  • Prioritering og planlegging
  • m.fl.
⓻ Hvordan rekruttere en god kandidat?

Først og fremst må du bestemme deg for hvilket nivå du ønsker at kompetansen skal ligge på og velg en målgruppe. Hvilken erfaring besitter kandidaten, hvilke nisjer trenger vedkommende å ha jobbet med? Og hvordan kan vi identifisere kandidatene.

Hvis du fokuserer på antall søkere, så kan du bruke stillingsannonser og markedsføring i sosiale medier for å nå frem til den aktuelle målgruppen.

Hvis du fokuserer på kvalitet, så kan du prospektere og lete etter kandidaten selv i Google, på LinkedIn, SEO-byråer sine nettsider sin oversikt over ansatte osv. Alternativt kan du outsource denne jobben. Her er gjerne headhuntere dyktige på å finne riktige folk.

Nøkkelen er ofte å motivere aktuelle kandidater til å bytte jobb.

De kompetente personene er enten ansatt i en bedrift, eller så jobber de for seg selv. Derfor er det kritisk at det din bedrift kan tilby, er godt.

Alt for mange bedrifter er opptatt av hva de selv vil ha, og glemmer å selge stillingen til målgruppen. Man MÅ motivere målgruppen til å melde sin interesse ved å kommunisere «What’s in it for them». Erfaringsmessig så kan følgende elementer gjøre stillingen interessant:

  • Lønn
  • Frihet til å jobbe hvor og når det passer
  • Faglig utvikling ved å få dra på kurs og konferanser
  • Frihet til å drive med sidebusiness
  • Godt miljø med gode kolleger
  • Frihet til å jobbe slik de vil

Fokuser på hva du kan tilby kandidatene, og filtrer vekk feil kandindater når du har fått folk sin interesse.

Arbeidsgivere som ikke er imøtekommer disse områdene, kan risikere å miste sine ansatte da de ikke føler seg ivaretatt og lykkelig på jobb.

Selvsagt kan det være andre områder som er viktig for den aktuelle kandidaten, og derfor er det viktig at dere kommuniserer og får frem det som er viktig for begge parter.

 

Hvordan kvalitetssikre kompetansen?

I en rekrutteringsprosess eller pitch så er det lurt å ha et konkret case. F.eks.

Eksempelcase

«Bedrift x» tjener penger på «tjeneste y»/ «produkt z». I 2019 hadde de en omsetning på kr 34.500.000,-. Målet for 2020 er å nå en omsetning på kr 40.000.000,-.

Oppgave:
Gjennomfør nødvendige analyser og lag en plan som bidrar best mulig til at «Bedrift x» når omsetningsmålet sitt. Begrunn rådene dine.

Ha en kompetent person til å kunne verifisere om det som blir kommunisert gir mening. Enten så bør du ha kompetansen selv, eller så bør du leie den inn. Erfaringsmessig så har ikke headhuntere greie på SEO fordi de ikke har god oversikt over fagområdet og ikke kan faget selv.

Hvis du ikke har tilgang på dette selv, anbefaler vi å leie inn ekstern kompetanse for å kvalitetssikre kandidatenes kompetanse.

Skaff bistand hvis du ikke har kompetansen for å lykkes med prosessen.

 

Et problem i SEO-Norge

Stor etterspørsel etter SEO-ansvarlige, men mangel på kompetente folk.

Eieren av Harwest har vært i denne situasjonen selv flere ganger, og har erfart nettopp dette. Det er vanskelig å finne riktig person på riktig tidspunkt. I tillegg så kan kompetansen bli dyr, og man ender opp med en løsning som ikke er ideell for bedriften. Hvilke løsninger taktikker kan du benytte for å løse problemet?

Tips! Tren opp en ung og sulten person fra bunnen av!

Seriøst! Harwest har god erfaring med nettopp dette og det er akkurat det vi kommer til å gjøre dersom vi skal ha flere SEO-rådgivere.

Hire for attitude and train for skills!

Du har da en sulten person med gode holdninger, som du kan lønne lavere enn en såkalt «Senior SEO-konsulent». Denne kandidaten kan du utvikle over tid og beholde i flere år. På lang sikt får du en bedre løsning. Hvis du ikke har kompetansen til å gjøre dette, kan du leie inn en SEO-konsulent som en SEO-mentor for å trene opp den nye kandindaten. Harald Westre har trent opp flere SEO-konsulenter som jobber i flere av de større performance-byråene i Norge i dag; deriblant Reprise Media (IUM), Synlighet og Optimal Norge.

Hvis du er interessert i dette, kan du ta kontakt, så kan vi finne en god løsning for deg og din bedrift.

Harald Westre

Harald Westre

Daglig leder / SEO-rådgiver i Harwest

Utdanning:

Bachelor i Markedskommunikasjon (Handelshøyskolen BI)

Arbeidserfaring

Rådgiver og fagleder i flere av Norges ledende digitale byråer / performancebyråer
Startet å jobbe med SEO i 2010

Noen av bedriftene som Harald har jobbet med

Statoil / Equinor
G-sport / Intersport
Torshov Sport

Europris
Notabene
Tilbords
Fagmøbler
Klinikk For Alle

Jeg er generelt sett sykelig opptatt av resultater, optimalisering og forbedring. Eksempelvis så A/B-tester jeg hypoteser for meg selv hver uke for å bli en bedre versjon av meg selv enten det dreier seg om helse, produktivitet, business eller andre ting. 


Hvis du fokuserer på vekst for bedriften din, så er ingen tiltak like viktige, det er ALLTID en ting som er viktigst her og nå for å nå målet ditt. Noen ganger er SEO viktigst, mens andre ganger må du fokusere på noe helt annet. Som rådgiver er jeg ekstremt fokusert på ærlighet og å gjøre det "riktige" for mine kunder, enten det dreier seg om hva som er viktigst for deg her og nå, eller om det er snakk om etikk og ærlighet.


Jeg tar et emosjonelt eierskap til kundene som jeg jobber med, og motiveres av resultater og mestring. 
Jeg fokuserer på at kundene mine skal bli sett og hørt, samtidig som at jeg utfordrer dem og sier i fra når det er noe som ikke kommer til å gi så god avkastning.

Hva sier klienter om Harwest?

Enorm økonomisk gevinst!
Harald sitter med uvurderlig kunnskap og er garantert blant de beste i Norge på hans felt, om ikke den beste.

Etter omtrent 6 måneder med samarbeid så sitter jeg igjen med enorm kunnskap som jeg ikke visste eksisterte, og har strategier jeg bruker hver eneste dag. Samtidig har det vært en enorm økonomisk gevinst, hvor jeg har økt omsetning med hele 1339% i forhold til fjoråret. 

Markus Klepp

Daglig leder / Eier, Mystuff.no

Ekstrem forbedring av omsetning og konverteringsgrad!
Jeg ville forbedre konverteringsgraden til nettbutikken til GPS RADAR for å sikre best mulig vekst. På anbefalinger tok vi kontakt med Harwet for å høre om dekunne hjelpe oss med CRO. 
Etter noen måneders samarbeid har Harwest hjulpet oss med å forbedre konverteringsgraden betydelig og bidratt til å øke omsetningen vår med 323%.  Jeg opplever Harwest som svært dyktig, profesjonell og ærlig. 
Magnus Wester

Daglig leder / Eier, GPS RADAR

Betydelig økt organisk synlighet og trafikk
"Gjennom teknisk analyse og SEO-bistand for lansering av ny nettside for Beauty House, som innebar at vi la ned nettbutikken vår og kun fokuserte på tjenestene som vi tilbyr, sørget Harwest for en trygg overgang. Vi økte trafikken totalt sett fra Googles organiske resultat med 28,91% og sidevisningene våre i Google økte med 44,12%. I tillegg økte vi den organiske trafikken fra Google til tjenestesidene våre med 45,97%.
Harwest håndterte prosjektet profesjonelt, og sikret et godt samarbeid med både designere og utviklere."
Adi Velic

Daglig leder / Eier, Beauty House

Faglig og praktisk stort utbytte
 

"På anbefalinger booket vi inn Harwest (Harald Westre) for å holde et SEO-foredrag for Digital Innholdsproduksjons-studentene ved Fagskolen Kristiania.

Foredraget var strukturert og pedagogisk, og Harald evnet å bryte ned SEO til lett forståelige deler som resulterte i at vi satt igjen med et stort praktisk utbytte." 

 

Øyvind Næss

Faglig studieleder, Digital Innholdsproduksjon, Fagskolen Kristiania | Oslo

Lurer du på noe?


Ring oss eller send SMS

Send oss en melding

8 + 8 =